Skip to main content

In alles wat we doen laten we onze leerlingen zinvol omgaan met de leerstof. Dat wil zeggen, de leerlingen verwerken de leerstof op een diepgaande manier zodat de leerstof echt beklijft. We zetten sterk in op een (inter-)actieve inzichtsverwerving en een brede competentieontwikkeling.

 

Hiertoe baseren we ons op de laatste wetenschappelijke inzichten.

Via het pedagogisch-didactische HILL-model werken we met zeven bouwstenen waarvan onderzoek getoond heeft dat ze bijdragen tot kwaliteitsvolle leerprocessen.

De Zelfdeterminatietheorie ontleent onze leercoaches alle inzichten om tot een maximale leermotivatie te komen bij onze leerlingen. Autonomie, betrokkenheid en competentie-ontwikkeling staan centraal.


Zelfsturend leren

Ondersteund door leercoaches en met een weekplanner in de hand leert de leerling taken, opdrachten en studiewerk zelf in te plannen tijdens de structurele werktijden. De leerling benut deze momenten op een autonome manier. Zelfstandig of in groep? Werken aan Frans of Wiskunde, of toch liever aan je project werken? Extra instructie nodig of zin in verdieping ? De leerling beslist!

Projectgericht leren

De leerling gaat – begeleid door experten – aan de slag met inspirerende projectopdrachten die inhouden uit diverse vakgebieden integreren. Het leren wordt zo betekenisvol en meer diepgaand De leerling begrijpt hoe de leerdoelen uit diverse vakinhouden niet op zich staan maar versterkend werkten. Dit verhoogt de motivatie van de leerling, en draagt bij tot de ontwikkeling van diverse 21ste eeuw competenties.

Hybride leren

Een slimme mix tussen online en offline leren staat centraal. De leerling kan op een heel dynamische manier informatie verzamelen, verwerken en in kaart brengen, binnen én buiten school. Ook een combinatie van synchroon en asynchroon afstandsonderwijs wordt aangeboden. Het zelfsturend werken en gepersonaliseerd leren wordt zo ondersteund. Terwijl de ene leerling meer verdiepend aan de slag gaat, zet de andere leerling eerder in remediëring.

Samenwerking & Coaching

Onze leerlingen werken veel samen, zowel in het kader van projecttijd, als bij het samen verwerken van leerstof tijdens de werktijden. Elkaar extra uitleg geven, elkaar inspireren of uitdagen, we zetten heel veel in op het leren van elkaar! Daarnaast is er ook de samenwerking met een leercoach die elke leerling van nabij ondersteunt tijdens zijn/haar leerroute.

Flexibiliteit

Naast de georganiseerde momenten voor instructie of het vaste aanbod door de leercoaches voorzien we ook de nodige tijd voor spontaan leren. Door onze leerlingen veel met elkaar te laten praten, discussiëren en samen te werken, ontstaan vaak nieuwe ideeën en interessante invalshoeken voor nieuwe projecten of activiteiten. De combinatie van formele onderwijstijd en informele leermomenten maken onze leeromgeving krachtig.

Actie & Kennisdeling

Hoe meer onze leerlingen leren door activiteit en door concreet te ervaren, en hoe meer ze deze leerervaringen delen met andere leerlingen, hoe sterker de impact ervan. We stimuleren onze leerlingen om te onderzoeken, te produceren, te discussiëren en te reflecteren en dit in authentieke situaties.