Leren mét diepgang en vanuit een maximale motivatie …
daar gaan we voor op GO! NuO.
Onze school is er voor leerlingen die graag hun eigen leerproces in handen nemen. Op GO! NuO krijg je immers de ruimte om je leertraject zelf te sturen, met de juiste begeleiding en ondersteuning. We zetten bovendien sterk in op een (inter-)actieve inzichtsverwerving en een brede competentieontwikkeling.
Op die manier zijn we uniek in de Tiense onderwijsregio.

In onze werking bouwen we verder op de laatste wetenschappelijke inzichten.
Via het pedagogisch-didactische HILL-model werken we met zeven bouwstenen waarvan onderzoek getoond heeft dat ze bijdragen tot kwaliteitsvolle leerprocessen.
De Zelfdeterminatietheorie (ABC) ontleent onze leercoaches alle inzichten om tot een maximale leermotivatie te komen bij onze leerlingen. Autonomie, VerBinding en Competentie-ontwikkeling staan centraal.
Ontdek onze 7 bouwstenen

Zelfsturend leren
Met een weekplanner in de hand plant de leerling alle taken, opdrachten en evaluaties in de agenda. Dit vormt de rode draad voor de invulling van de structurele werktijden in het OpenLeerCentrum. Al of niet ondersteund door een leercoach? Samen of alleen? Werken aan een persoonlijk project, of meer nood aan extra uitleg of verdieping? Het kan allemaal. De leerling stuurt zelf zijn/haar leerproces op een autonome manier aan.

Projectgericht leren
De leerling gaat – begeleid door experten – aan de slag met inspirerende projectopdrachten die inhouden uit diverse vakgebieden integreren. Het leren wordt zo betekenisvol en meer diepgaand De leerling begrijpt hoe de leerdoelen uit diverse vakinhouden niet op zich staan maar versterkend werkten. Dit verhoogt de motivatie van de leerling, en draagt bij tot de ontwikkeling van diverse 21ste eeuw competenties.

Hybride leren
Een slimme mix tussen online en offline leren staat centraal. De leerling kan op een heel dynamische manier informatie verzamelen, verwerken en in kaart brengen, binnen én buiten school. Ook een combinatie van synchroon en asynchroon afstandsonderwijs wordt aangeboden. Het zelfsturend werken en gepersonaliseerd leren wordt zo ondersteund. Terwijl de ene leerling meer verdiepend aan de slag gaat, zet de andere leerling eerder in remediëring.

Samenwerking & Coaching
Onze leerlingen werken veel samen, zowel in het kader van projecttijd, als bij het samen verwerken van leerstof tijdens de werktijden. Elkaar extra uitleg geven, elkaar inspireren of uitdagen, we zetten heel veel in op het leren van elkaar! Daarnaast is er ook de samenwerking met een leercoach die elke leerling van nabij ondersteunt tijdens zijn/haar leerroute.

Flexibiliteit
Naast georganiseerde momenten voor instructie is er ook de nodige tijd voor spontaan leren. Door onze leerlingen veel met elkaar te laten uitwisselen en, discussiëren ontstaan nieuwe en interessante invalshoeken voor nieuwe projecten. De combinatie van formele onderwijstijd en informele leermomenten maken onze leeromgeving krachtig.

Actief leren
Hoe meer onze leerlingen leren door activiteit en door concreet te ervaren, en hoe meer ze deze leerervaringen delen met andere leerlingen, hoe sterker de impact ervan. We stimuleren onze leerlingen om te onderzoeken, te produceren, te discussiëren en te reflecteren en dit in authentieke situaties.