Skip to main content

Een flexibel weekrooster

Geen traditioneel uurrooster, maar een gevarieerd en leerlinggericht uurrooster waar de autonomie van de leerlingen centraal staat. Een combinatie van contacttijd en werktijden kleurt ons weekrooster. Ontdek ons kernelementen

Contacttijd

Onze leerlingen ontvangen korte en krachtige instructie en worden zo begeleid in de eerste verwerking van de nieuwe leerstof, dit voor alle vakinhouden. De concentratie- en aandachtspanne worden zo optimaal benut.

Stille werktijd

Na de contacttijd verwerken onze leerlingen de leerstof op een zelf gekozen manier verder, dit op eigen tempo en niveau, én vanuit de studie-aanpak die het best werkt voor de leerling. Individueel, in groep, of begeleid door de leercoach? Het kan allemaal in onze open leercentra.

Hybride werktijd

Op onze school worden leerlingen optimaal voorbereid om ook op thuis en/of op een ander locatie de leerstof te verwerken. Een combinatie van synchroon en asynchroon afstandsonderwijs wordt aangeboden. Zo stimuleren we het zelfsturend werken en verhogen we de differentiatiemogelijkheden. De ene leerling kan zo meer verdiepend aan de slag, de andere eerder remediërend.

Projecttijd

Op structurele momenten wordt projecttijd ingepland, waarbij een gerichte focus centraal staat vanuit diverse vakinhouden. De leerlingen uit het 1ste jaar krijgen in het vak ‘PRO-ject’ alle onderzoeks- en leercompetenties aangeleerd een project tot een goed einde te brengen.

Een voorbeeld “Het moordonderzoek op school”

(project 2de en 3de graad)

De leerlingen werden uitgedaagd met volgende onderzoeksvraag: de directeur werd vermoord. Wie heeft het gedaan, en waarom?

De drie studierichtingen op GO! NuO verworven gedurende dit project diverse leerdoelen

  • Natuurwetenschappen – deze leerlingen analyseerden diverse sporen, stoffen en materialen gevonden op de crime scene. Ze gingen in gesprek met een forensisch expert en zochten alles tot in detail uit. Leerdoelen uit alle wetenschapsvakken kwamen aan bod.
  • Humane wetenschappen – deze leerlingen gingen aan de slag met het dader- en slachtofferprofiel. Wie zijn de mogelijke daders? Wat weten we over hen? Welke pathologieën zijn mogelijks aanwezig?
  • Bedrijfswetenschappen – deze leerlingen gingen op zoek naar het motief in de financiële sferen. De (fictieve) rekening van de directeur en school werden onderzocht; Welke verdachte transacties kwamen aan bod? Wat betekent deze fraude?

Na het grondige onderzoek door de leerlingen van de 2de graad, gingen onze leerlingen uit de 3de graad aan de slag met het assisenproces. Een procureur, onderzoekrechters, voorzitter van de jury, en advocaten voor alle verdachten kwamen samen in het NuO proces. Ook hier werden diverse doelen uit het leerplan van de derde graad verworven.